Pelialue: Rautamaa
Pelimateriaali: Kartat, Kaikki rarot, Traixtin talkki
Pelityyppi: HcLfHcGlHcSf
Pelitapa: Vinkkiportteja pääasiassa. Lf-virheistä, on mahdollista tienata kitkeriä karamellejä.
Aikataulu: 18-26.10.2024
Pelinrakentajat: AR, Apr. AP
Pelin kesto: Kausi päättyy ja skumppa korkataan kello 00:00.
Pääpelipävät 25 ja 26.10. Pelissä helppo ja nopea etävaihe.
Perjantaina 25. päivä, joukkuevuorot (yksityisvuorot, päätetään kapteenien kesken)
Lauantaina pääpelipäivä, pyritään aloittamaan hyvissä ajoin. Peli alkaa kello 11.00, peli loppuu vuorokauden vaihtuessa.
Kohteet: LVK ja HHH
Joukkueet:
Christopher Viiniaho Eetu Hänninen Aleksi Huttunen
Kari Ylönen Ville Manninen Toni Puustinen
Markus Sjöberg Mikko Piltonen Ville Konttinen osittain mukana Joonas Rautiainen
Peli alkaa hirsipuulla.
Joukkueen tehtävä on selvittää oheisten lauseiden merkitys.
Teillä on 25 hypoteesia, joilla voi esittää joko yksittäisiä kirjaimia tai arvata koko lausetta. Yhtä lausetta pelataan kerrallaan. Mihinkään muuhun ei hypoteeseja voi käyttää.
Jos ratkaisette lauseen, saatte siihen kohdistuvan lisävinkin ja tähän lisävinkkiin kaks (2kpl) ylimääräistä hypoteesia.
Kirjainten myötä saatte päivityksen hirsipuusta kuvana. Oikein menevien kirjainten kohdalla ei tapahdu mitään, mutta väärien esitysten kohdalla alkaa muodostua hirsipuu.
Kun hirsipuu on valmis, roikkuvine hahmoineen ette voi enää esittää kyseistä kohtaa, ennen lähivuorojen alkamista.
Pr vastaa esityksiin ehtiessään, eli mitään tarkkaa esitysaikaa ei ole. Pr on tulevan viikon lomalla ja saattaa heilua milloin missäkin, joten ei syytä huoleen jos hypoteesiinne ei vastata ihan het, muistuttaa saa toki.
Kapteenit hoitavat yhteyden pidon pr:ään. Mieluiten whatsup tai kirjeposti.
Nolla440629030 --- Sairaalantie 8. 77700 Rautalampi.
Peliteknisiä kysymyksiä otetaan tässä vaiheessa vastaan vain hirsipuun mekaniikasta. Eli ei tekstin sisällöstä.
Lauseet:
1. ------- -----
2. ---------- ------
3. ------- ---
Syksyinen viima kahisuttaa kirjaston verhoja kuin muinaisten aikojen henget, jotka kuiskaavat salaisuuksiaan.
Haarniskoidut askeleet kaikuvat portaita, kun eräs Irrikenraali astuu vastaanottosaliin, viirut kasvoillaan tuovat mukanaan aikojen painon, joka jää kuitenkin kirjastonhoitajan vuosien varjoon.
"Oi, tervetuloa, tiedon ystävä!
Olen odottanut teitä.
Minulla on teille eepos, joka avaa ovet unohtuneisiin maailmoihin.
Rakkautta, petoja! Murhia ja mysteereitä, kuin yön varjot, jotka tanssivat valossa.
Hetkinen... mihin piilotin sen, kyseessä on vanha tarina, joka odottaa heräämistään.
Aikanaan tätä ei juurikaan arvostettu, mutta kuulkaa, kuunnelkaa tätä:
”Oi poikapolo, nyt katkesi noro,
jäi vesi suoraan uumasta virtaamaan.
Kirves sen leikkas, kun kädet jo sheikkas
kerran Jumalten salissa tavataan,
siellä taas porsliinia maalataan.”
-Otteita Wer-Orgshraulin kirjaston runo-osastolta,
Lokakuun Suurpeli 2024 (LVK, HHH)
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 14.09.2012, 18:20
Lokakuun Suurpeli 2024 (LVK, HHH)
- Liitteet
-
- Designer.jpeg (202.41 KiB) Katsottu 704 kertaa
''Saatanan Riq-Swerzaan'' -Gradathwa
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 17.09.2016, 17:30
Re: Lokakuun Suurpeli 2024 (LVK, HHH)
Tilannepäivitys!
Kaikki joukkueet ovat saaneet jokaisen hirsipuun ratkaistua. Eli kaikilla on hallussaan kolme lisävinkkiä. Tämä on pelin aloituksen kannalta tärkeää, jolloin pelaajille paljastuu jotain tarttumapintaa mitä selailla hyvästä kirjasta ennen yksityisvuoroja. Voitettuun vinkkiin on myös mahdollista esittää kaksi hypoteesia.
Tiimien pelaamisessa oli tässä vaiheessa havaittavissa muutamia eroja. Sir Sjöbergin tiimin keskittyessä ratkaisemaan suvereenisti hirsipuun lauseet osa tiimeistä oli varovaisempi kyseisen formaatin kanssa, hirsipuun mekaniikka osoittautui yllättävän haastavaksi vaikka pelinrakentaja videoi kyseisen pelin toimintaperiaatteen ohjeistuksen.
Kuinka tiimit siis pärjäsivät? Lyhyt vastaus: Hyvin.
Ylönen tiimeineen ratkaisi ensimmäistä lausetta (Jagatra uhraa) hirsipuussa päätä myöten roikkuen, tämän jälkeen peli avautui ja toinen lause (Moilclauth murhaa) avautui kahden kirjaimen jälkeen arvauksella. Pelinrakentaja epäilee salakuuntelu/video -laitteiden sijaintia keittiössään.
Syy miksi niitä käytettiin vain toisen lauseen aikana on kuitenkin mysteeri.
Kolmas lause (Lähetti vie) vei tiimin myös lähelle hirttoa. Kuitenkin tuomiolta vältyttiin ja tiimi sai kaikki kolme vinkkiä haltuunsa ja ovat käyttäneet jo kaikki niihin annetut lisähypoteesit.
Tiimi Sjöberg pelasi varmiten ja nopeiten portit. Tehden yhteensä kaksi (2) huti arvausta. Muista tiimeistä poiketen ylimääräistä kyselyä hirsipuun mekaniikasta tai muusta ei tiimiltä tullut. Ohjeistus tuli, sen mukaan pelattiin, ja vinkit voitettiin.
Team Viiniaho kunnostautui alkupelissä jääden näiden kahden tiimin väliin. Huteja tuli, mutta hirsipuun rakentaminen ei edennyt kovin pitkälle. Pelin pelaaminen alkoi tiimeistä viimeisenä, mutta ratkesi vuorokaudessa, kunhan ensin mekaniikka oli selvä.
Peli jatkuu perjantaina yksityisvuoroina.
Panokset ovat suuret. Kenen talikkoa uppoaa ja mihin? Murhaako Moilclauth II "Kirvesmurhaaja", jonkun? Millä?
Kaikki joukkueet ovat saaneet jokaisen hirsipuun ratkaistua. Eli kaikilla on hallussaan kolme lisävinkkiä. Tämä on pelin aloituksen kannalta tärkeää, jolloin pelaajille paljastuu jotain tarttumapintaa mitä selailla hyvästä kirjasta ennen yksityisvuoroja. Voitettuun vinkkiin on myös mahdollista esittää kaksi hypoteesia.
Tiimien pelaamisessa oli tässä vaiheessa havaittavissa muutamia eroja. Sir Sjöbergin tiimin keskittyessä ratkaisemaan suvereenisti hirsipuun lauseet osa tiimeistä oli varovaisempi kyseisen formaatin kanssa, hirsipuun mekaniikka osoittautui yllättävän haastavaksi vaikka pelinrakentaja videoi kyseisen pelin toimintaperiaatteen ohjeistuksen.
Kuinka tiimit siis pärjäsivät? Lyhyt vastaus: Hyvin.
Ylönen tiimeineen ratkaisi ensimmäistä lausetta (Jagatra uhraa) hirsipuussa päätä myöten roikkuen, tämän jälkeen peli avautui ja toinen lause (Moilclauth murhaa) avautui kahden kirjaimen jälkeen arvauksella. Pelinrakentaja epäilee salakuuntelu/video -laitteiden sijaintia keittiössään.
Syy miksi niitä käytettiin vain toisen lauseen aikana on kuitenkin mysteeri.
Kolmas lause (Lähetti vie) vei tiimin myös lähelle hirttoa. Kuitenkin tuomiolta vältyttiin ja tiimi sai kaikki kolme vinkkiä haltuunsa ja ovat käyttäneet jo kaikki niihin annetut lisähypoteesit.
Tiimi Sjöberg pelasi varmiten ja nopeiten portit. Tehden yhteensä kaksi (2) huti arvausta. Muista tiimeistä poiketen ylimääräistä kyselyä hirsipuun mekaniikasta tai muusta ei tiimiltä tullut. Ohjeistus tuli, sen mukaan pelattiin, ja vinkit voitettiin.
Team Viiniaho kunnostautui alkupelissä jääden näiden kahden tiimin väliin. Huteja tuli, mutta hirsipuun rakentaminen ei edennyt kovin pitkälle. Pelin pelaaminen alkoi tiimeistä viimeisenä, mutta ratkesi vuorokaudessa, kunhan ensin mekaniikka oli selvä.
Peli jatkuu perjantaina yksityisvuoroina.
Panokset ovat suuret. Kenen talikkoa uppoaa ja mihin? Murhaako Moilclauth II "Kirvesmurhaaja", jonkun? Millä?
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 17.09.2016, 17:30
Re: Lokakuun Suurpeli 2024 (LVK, HHH)
Tilannepäivitys yksityisvuorojen jälkeen!
Noniin! Elikkä tilanne on tosiaankin päivittynyt!
Karin tiimi saapui ekana vuorolle ja otti taktiikakseen pelata yhtä avautunutta vinkkisarjaa auki. Eteneminen oli tasaista, johtuiko sitten innosta peliin vai kellarin ilman vielä vähäisestä pierupitoisuudesta? Ei voi tietää. Vinkkisarja läpi ja seuraavaa avattu. Hyvä vuoro.
Kakkosena paikalle saapunut Krisun poppoo eteni täysin eri taktiikalla. Kaikkia tällä hetkellä käytössä olevia vinkkiportteja avattiin. Eteneminen välillä tahmi, mutta kyllähän siellä perhana kuitenkin edettiin! Hyvä vuoro.
Viimeisen tiimin vuorolla kellari oli jo hyvin pieruinen. Kuitenkin tiimi Sjöberg pelasi tuli käryten ja lopulta räsähdellen. Etenemistä tuli, vaikka salamat tiimin kesken paukkuivatkin. Hyvä vuoro.
Huomenna on sitten koetoksen pääpäivä. Korkataanko L-kohde? Korkataanko Skumppa? Korkataanko vastustajien nenänpielukset?
En tiedä.
Nii joo Ylönen ja Sjöberg jaetulla ykkössijalla ja Krisu hitusen takana. Ei vielä merkittäviä eroja.
Noniin! Elikkä tilanne on tosiaankin päivittynyt!
Karin tiimi saapui ekana vuorolle ja otti taktiikakseen pelata yhtä avautunutta vinkkisarjaa auki. Eteneminen oli tasaista, johtuiko sitten innosta peliin vai kellarin ilman vielä vähäisestä pierupitoisuudesta? Ei voi tietää. Vinkkisarja läpi ja seuraavaa avattu. Hyvä vuoro.
Kakkosena paikalle saapunut Krisun poppoo eteni täysin eri taktiikalla. Kaikkia tällä hetkellä käytössä olevia vinkkiportteja avattiin. Eteneminen välillä tahmi, mutta kyllähän siellä perhana kuitenkin edettiin! Hyvä vuoro.
Viimeisen tiimin vuorolla kellari oli jo hyvin pieruinen. Kuitenkin tiimi Sjöberg pelasi tuli käryten ja lopulta räsähdellen. Etenemistä tuli, vaikka salamat tiimin kesken paukkuivatkin. Hyvä vuoro.
Huomenna on sitten koetoksen pääpäivä. Korkataanko L-kohde? Korkataanko Skumppa? Korkataanko vastustajien nenänpielukset?
En tiedä.
Nii joo Ylönen ja Sjöberg jaetulla ykkössijalla ja Krisu hitusen takana. Ei vielä merkittäviä eroja.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 17.09.2016, 17:30
Re: Lokakuun Suurpeli 2024 (LVK, HHH)
Noniin! Elikkäs miten peli meni? Senhän kaikki foorumilaiset haluavat tietää ja tulevaisuudessa tarkistaa?
Mukavastihan se rullasi.
Pelin rakenteeseen jouduimme tekemään Artturin kanssa pieniä muutoksia koska päätimme pitää pelin kolmen tiimin pelinä. Näin ollen pronssihauta muuttui mustaksi haudaksi ja laatta jäi pelistä pois. Eli kohteiksi jäivät vain L sekä H.
Pelin alkuvaiheessa pelaajille tuli tutuksi nimetön lähetti, Moilclauth II sekä Jagatra. Ei siis varmaan tule yllätyksenä että Jagatra oli monen mielessä se, joka näissä olisi ollut L.
Eipä ollut.
Kun kolme pelin ensimmäistä ketjua oli pelattu läpi, oli pelaajien tehtävä selvittää mikä kolmas asia pelin hahmoihin liittyy. Luonnollisesti koska pelissa on kohteena L-oli ratkaisun avain myös lohikäärmeessä. Tiimit löysivät nopeasti vinkeistä vainun ja selvittivät kuka lohikäärme on kyseessä (Nangstzzbar
grachtin veli) Tämä avasi seuraavan vinkkiketjun.
Ketjuun olisi myös päässyt ratkaisemalla mustan haudan samalla saaden jotain ylläribonusta. Ketään ei se kuitenkaan kiinnostanut.
Ketjuun lähdettiin aika tasaisesti. Olisiko erot olleet yhden vuoron mittaiset, tiimien tasainen suoriutuminen olikin pelissä läsnä koko ajan. Pieniä eroja oli, mutta käytännössä kierroksen jälkeen olivat tiimit taas tasoissa.
Kun Lohikäärme "Harmaan" ketju ja lokäärmesodan tapahtumat oli selvitetty saivat pelaajat pääsyn "Runopoika Igariasta"- ketjuun. Tämä ketju vei suoraan hautapaikkaan. Ketjusta piti löytää runossa mainittuja asioita ja siirtää ne kartalle, luonnollisesti perustelut vaatien.
Tässä vaiheessa pelin viimeisillä hetkillä tuli ne tärkeät erot. Sjöbergin tiimi, joka oli tässä vaiheessa kutistunut kolmen pelaajan tiimiksi, pääsi ensimmäisenä maastoon. Kun paikkoja, kuten suurkivi ja suurpuut täytyi sijoittaa vaadittiin tarkkaa kuvausta tai valokuvia. Oliko syynä sitten uuden kartan ja maastokartan suora vastaavuus olivat he nopeasti oikealla paikalla. Runossa mainittu kivi tunnistettiin nopeasti ja lopulta myös kahden suurpuun rungon muodostama lohikäärmeen pesää suojaava puuvalli. Tähän vielä mitat kohdilleen ja perustelut niin teoria nousi 9.5:seen. Kohde nousi nopeasti.
Tässä välissä muut tiimit olivat jo matkalla maastoon, ero oli kierroksen mittainen. Kaivamaan ei päässyt kukaan muu.
Loppumähinöinä jäljellä olevat lähtivät pelaamaan Moilclauth II:sta. Arvaten että hopea ei ole luostarimestarille häpeä. Hautapaikan selvittivät kaikki nopeasti, eli Moilclauthin luostarin, noin siis asiana, maastossahan se on vähän eri juttu.
Team Ylönen oli maastossa ja tiimi oli vajaana vuorolla, heti ensimmäisellä vuorolla tiimi pääsi teoriaan. Sisältäen kuitenkin liikaa vääriä asioita ja paikkoja joten teoria ei mennyt läpi.
Krisun tiimin, myös vajavaisena, saapuessa vuorolleen tarkentui tapahtuma joka johti Moilclauth II:sen kuolemaan nopeasti. Hypojen loputtua teoria esitettiin ja asioita mitä ei hypolla oltu tarkistettu osattiin sijoittaa kartalle tismalleen oikein. Tämä tuotti numeroarvon 9. Tiimi keräsi kamansa ja koko porukka marssi maastoon.
Kuitenkin jos luostarilla ei ole etukäteen käynyt, voi sen etsiminen olla haastavaa. Tiimin gl-osuus tuotti n. 100 metrin heiton maastossa. Tähän ei pelinrakentajan ohjeet puhelimessa auttaneet. Kuitenkin, jos oikein ymmärsin oli team Ylönen myös kohteen perässä ja Kari kävikin sanomassa vastustajilleen
"kannattaa tosiaan kaivaa mieluummin tuolta suunnasta"
Krisun tiimi nosti hopean nopeasti (kunhan löysivät paikalle)
Suuret kiitokset pelaajille, oli ilo olla rakentamassa peliä.
Kiitokset myös Artturille apr-osuudesta. Ei olisi peli ollut läheskään näin selkeä ja pelattava ilman jelppiä.
Mukavastihan se rullasi.
Pelin rakenteeseen jouduimme tekemään Artturin kanssa pieniä muutoksia koska päätimme pitää pelin kolmen tiimin pelinä. Näin ollen pronssihauta muuttui mustaksi haudaksi ja laatta jäi pelistä pois. Eli kohteiksi jäivät vain L sekä H.
Pelin alkuvaiheessa pelaajille tuli tutuksi nimetön lähetti, Moilclauth II sekä Jagatra. Ei siis varmaan tule yllätyksenä että Jagatra oli monen mielessä se, joka näissä olisi ollut L.
Eipä ollut.
Kun kolme pelin ensimmäistä ketjua oli pelattu läpi, oli pelaajien tehtävä selvittää mikä kolmas asia pelin hahmoihin liittyy. Luonnollisesti koska pelissa on kohteena L-oli ratkaisun avain myös lohikäärmeessä. Tiimit löysivät nopeasti vinkeistä vainun ja selvittivät kuka lohikäärme on kyseessä (Nangstzzbar
grachtin veli) Tämä avasi seuraavan vinkkiketjun.
Ketjuun olisi myös päässyt ratkaisemalla mustan haudan samalla saaden jotain ylläribonusta. Ketään ei se kuitenkaan kiinnostanut.
Ketjuun lähdettiin aika tasaisesti. Olisiko erot olleet yhden vuoron mittaiset, tiimien tasainen suoriutuminen olikin pelissä läsnä koko ajan. Pieniä eroja oli, mutta käytännössä kierroksen jälkeen olivat tiimit taas tasoissa.
Kun Lohikäärme "Harmaan" ketju ja lokäärmesodan tapahtumat oli selvitetty saivat pelaajat pääsyn "Runopoika Igariasta"- ketjuun. Tämä ketju vei suoraan hautapaikkaan. Ketjusta piti löytää runossa mainittuja asioita ja siirtää ne kartalle, luonnollisesti perustelut vaatien.
Tässä vaiheessa pelin viimeisillä hetkillä tuli ne tärkeät erot. Sjöbergin tiimi, joka oli tässä vaiheessa kutistunut kolmen pelaajan tiimiksi, pääsi ensimmäisenä maastoon. Kun paikkoja, kuten suurkivi ja suurpuut täytyi sijoittaa vaadittiin tarkkaa kuvausta tai valokuvia. Oliko syynä sitten uuden kartan ja maastokartan suora vastaavuus olivat he nopeasti oikealla paikalla. Runossa mainittu kivi tunnistettiin nopeasti ja lopulta myös kahden suurpuun rungon muodostama lohikäärmeen pesää suojaava puuvalli. Tähän vielä mitat kohdilleen ja perustelut niin teoria nousi 9.5:seen. Kohde nousi nopeasti.
Tässä välissä muut tiimit olivat jo matkalla maastoon, ero oli kierroksen mittainen. Kaivamaan ei päässyt kukaan muu.
Loppumähinöinä jäljellä olevat lähtivät pelaamaan Moilclauth II:sta. Arvaten että hopea ei ole luostarimestarille häpeä. Hautapaikan selvittivät kaikki nopeasti, eli Moilclauthin luostarin, noin siis asiana, maastossahan se on vähän eri juttu.
Team Ylönen oli maastossa ja tiimi oli vajaana vuorolla, heti ensimmäisellä vuorolla tiimi pääsi teoriaan. Sisältäen kuitenkin liikaa vääriä asioita ja paikkoja joten teoria ei mennyt läpi.
Krisun tiimin, myös vajavaisena, saapuessa vuorolleen tarkentui tapahtuma joka johti Moilclauth II:sen kuolemaan nopeasti. Hypojen loputtua teoria esitettiin ja asioita mitä ei hypolla oltu tarkistettu osattiin sijoittaa kartalle tismalleen oikein. Tämä tuotti numeroarvon 9. Tiimi keräsi kamansa ja koko porukka marssi maastoon.
Kuitenkin jos luostarilla ei ole etukäteen käynyt, voi sen etsiminen olla haastavaa. Tiimin gl-osuus tuotti n. 100 metrin heiton maastossa. Tähän ei pelinrakentajan ohjeet puhelimessa auttaneet. Kuitenkin, jos oikein ymmärsin oli team Ylönen myös kohteen perässä ja Kari kävikin sanomassa vastustajilleen
"kannattaa tosiaan kaivaa mieluummin tuolta suunnasta"
Krisun tiimi nosti hopean nopeasti (kunhan löysivät paikalle)
Suuret kiitokset pelaajille, oli ilo olla rakentamassa peliä.
Kiitokset myös Artturille apr-osuudesta. Ei olisi peli ollut läheskään näin selkeä ja pelattava ilman jelppiä.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 17.09.2016, 17:30
Re: Lokakuun Suurpeli 2024 (LVK, HHH)
Ohessa pelin vinkit vastauksineen
- Liitteet
-
- Jagatra.pdf
- (393.47 KiB) Tiedosto ladattu 23 kertaa
-
- Moilclauth II.pdf
- (459.82 KiB) Tiedosto ladattu 27 kertaa
-
- Runopoika Igariasta.pdf
- (456.92 KiB) Tiedosto ladattu 32 kertaa
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 17.09.2016, 17:30
Re: Lokakuun Suurpeli 2024 (LVK, HHH)
ja loput
- Liitteet
-
- Harmaa.pdf
- (429.1 KiB) Tiedosto ladattu 26 kertaa
-
- Lähetti.pdf
- (442.54 KiB) Tiedosto ladattu 25 kertaa