Nerin linnakkeen Suurpeli
Kohteet: VVKK/KKHH/PPPP (hautoja ja kätköjä)
Pelinrakentaja: Kari Ylönen
Pelialue: 3KM
Pelityyppi: LfGl - KORTTIPELI
Ajankohta: 24.-25.8.
Pelipaikka: 24. Lukio, 25. Nuokku
Pelivälineet: RARO2018, vinkit, kortit, 3km kartta.
Pelissä on kolme hahmoa, jotka kukin liittyvät oleellisesti eri kohteisiin (hautoja/kätköjä). Nämä hahmot ovat: Etreqar, Qortreh, Rigexcticxh
Pelityyppi on siis korttipeli. Alkuvinkin pohjalta voitte saada korttimuotoisia vinkkejä. Korteissa on esim paikka, tapahtuma tai hauta, jossa on kuva, ja pieni määrä tekstiä. Tässä pelissä ei ole porttikysymyksiä, vaan päättelette itse, mitä lähdette selvittämään. Jos vinkeissä mainitaan jokin tapahtuma tai paikka, selvittämällä tarkemmin tapahtumasta tai paikasta voit hankkia kortin. Esim. "eräältä henkilöltä" on perinteinen, tässä sinun kannattaa selvittää, kuka tämä "eräs" on. Tai jos tekstissä on aukkoja, joskus niistä saattaa saada kortin.
RARO on tässä pelissä suuressa osassa, nyt kun teillä omat sellaiset on. Kannattaa selvittää RAROsta käytännössä kaikki erikoiset sanat ja tapahtumat, joihin viitataan, koska osa niistä saattaa liittyä peliin. RAROsta saattaa myös joutua etsimään jotain, johon ehkä jollain tavalla viitataan. Loppu on pelaajan itsensä pääteltävissä.
Tiimijaot julkaistaan, kunhan muutaman pelaajan paikalle pääsyt selviävät.
Kapteeneina ovat: Kaapo Tarvainen, Ville Manninen, Elsa Hänninen, Atte Hänninen
Lauantaina mukaan kumikengät, sekä riittävä ulkoiluvarustus! Metsässä voi löytyä hirvikärpäsiä, käärmeitä yms.
Codex 1
N…(epäselvää) ...vieraskirja
Olen opiskellut tämän piskuisen paikan historiaa näinä vuosina joita olen täällä kuluttanut. Nyt, kun sain kuulla Aleqta Nimettömän lähestyvän tätä kukkulaa joukoillaan, päätin paeta viettämään eläkepäiviäni. Sitä ennen kuitenkin rustaan muutaman mielenkiintoisen huomion tämän rotankolon historiasta.
Jo 300-luvulla perimyssodan aikaan erseenien saapuessa tänne pohjoiseen tämä piste sai ensimmäiset asukkaansa. Sotilaallisesti paikka on oiva, mutta tänne asettui vain muutama puutarhuri. Heidän työnsä tulos oli laadukasta, ja sukupolvien vaihtuessa he hiljalleen laajensivat tiluksiaan, saivat uusia ostajia.
Imperiumin aikaan, vajaa kymmenen vuotta ennen kuin tein elämäni parhaimman ratkaisun, 450-luvun alussa muuan… (epäselvää) … otti pisteen käyttöönsä ja ajoi puutarhurit pois. Hänet lähetettiin sen jälkeen johonkin kaupunkiin, en nyt muista minne. Puutarhurit joutuivat lähtemään ja asuivat kaiketi … (epäselvää) … , sääli sinänsä.
503 palattuani kaidalle polulle nousevalta voimalta vaikuttanut ylimys Trofer otti Imperiumin aikaiset paalutukset haltuunsa, ja perusti tilalle linnakkeen. Pian pestauduin tänne n… (epäselvää) …turvallisemman elannon vuoksi.
Pahoin kuitenkin pelkään, että Troferin aika on nyt lopussa. Truqaanien sodat ovat vaatineet valtaisan pennin resursseistamme. Nimettömän armeija tulee polttamaan tämän maan ja se nainen tulee yhdistämään Ersenian, siitä olen varma! Minä en sitä kohtaloa jää kitumaan. Trofer kuolee, ja minä elän lännessä herroiksi!
Kirjaus vuodelta 511
Nerin linnakkeen suurpeli 2018 (VVKK, KKHH, PPPP)
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Nerin linnakkeen suurpeli 2018 (VVKK, KKHH, PPPP)
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Re: Elokuun Suurpeli 2018 (VVKK, KKHH, PPPP)
Ylin viesti päivitetty
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Re: Elokuun Suurpeli 2018 (VVKK, KKHH, PPPP)
JOUKKKUEJAOT
(c) Manninen, Immonen, E. Nyyssönen, Pursiainen, REKRY
(c) K. Tarvainen, W. Nyyssönen, Siikavirta, Sikström, T Kiiski
(c) E. Hänninen, N. Kiiski, Hirvonen, A Puustinen, REKRY
(c) A. Hänninen, V. Tarvainen, Salmi, T. Puustinen, REKRY
(c) Manninen, Immonen, E. Nyyssönen, Pursiainen, REKRY
(c) K. Tarvainen, W. Nyyssönen, Siikavirta, Sikström, T Kiiski
(c) E. Hänninen, N. Kiiski, Hirvonen, A Puustinen, REKRY
(c) A. Hänninen, V. Tarvainen, Salmi, T. Puustinen, REKRY
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Re: Elokuun Suurpeli 2018 (VVKK, KKHH, PPPP)
Ensimmäisenä vuorot laittoi käyntiin Duo Salmi-Puustinen. Joukkuetta nakersi kahden pelaajan sairastuminen, mutta se ei näyttänyt liikoja haittaavan.
Alun kangerruksen jälkeen kaksikko nimittäin tykitti tehokkaalla hypotuksella 4 eri korttia auki, ja 7 hypoteesia jäi vielä varastoon. Muutamaa aihetta lähestyttiin, mutta aiheet jäivät pohdittavaksi. Ovat hieman edellä muita yhdessä kohteessa.
Toisena paikalle saapui Mannisen rautaryhmä, joka porasi illan suurimman saldon. 5 vinkkiä. Kuten ensimmäinen joukkue, he eivät vielä erityisesti lähteneet selvittämään mitään yksittäistä suoraa. Johtavat kuitenkin _hienoisesti_ yhtä kohdetta. Ei kuitenkaan edes kokonaisella kortilla.
Kolmantena paikalle saapui energiaa huokuva E. Hännisen kipparoima armeija, joka löysi siihen asti ensimmäisenä erääseen korttiin johtavan johtolangan alkuvinkistä. Joukkueella oli myös selvästi paras käry korttien suhteen, haistelivat todella hyvin oikeat aukot tarinassa. Ei selkeää etenemistä mitään kohdetta päin, mutta ovat samalla iskuetäisyydellä lähes kaikkiin vaihtoehtoihin.
2 vinkkiä ja hyvät rajailut moneen muuhun vinkkiin.
K. Tarvaisen soittoryhmä soitti voittokulkua räjäyttämällä ensimmäisen korttinsa vain _seitsemällä_ hypoteesilla. Sen jälkeen parin tiukan portin selvittäminen tuotti yhteensä kolme samanväristä korttia, ja saivat näin ensimmäisenä joukkueena codex 2 -vinkin. Eivät tiedä mitään muista suorista, mutta ovat selvästi löytäneet ketjun, jota jatkavat eteenpäin. Illan paras vuoro.
Tilanne:
K. Tarvainen 3
Manninen 5
(a.c.) Salmi 4
E. Hänninen 2
Jatketaan huomenna KLO 12 NUOKULLA.
Alun kangerruksen jälkeen kaksikko nimittäin tykitti tehokkaalla hypotuksella 4 eri korttia auki, ja 7 hypoteesia jäi vielä varastoon. Muutamaa aihetta lähestyttiin, mutta aiheet jäivät pohdittavaksi. Ovat hieman edellä muita yhdessä kohteessa.
Toisena paikalle saapui Mannisen rautaryhmä, joka porasi illan suurimman saldon. 5 vinkkiä. Kuten ensimmäinen joukkue, he eivät vielä erityisesti lähteneet selvittämään mitään yksittäistä suoraa. Johtavat kuitenkin _hienoisesti_ yhtä kohdetta. Ei kuitenkaan edes kokonaisella kortilla.
Kolmantena paikalle saapui energiaa huokuva E. Hännisen kipparoima armeija, joka löysi siihen asti ensimmäisenä erääseen korttiin johtavan johtolangan alkuvinkistä. Joukkueella oli myös selvästi paras käry korttien suhteen, haistelivat todella hyvin oikeat aukot tarinassa. Ei selkeää etenemistä mitään kohdetta päin, mutta ovat samalla iskuetäisyydellä lähes kaikkiin vaihtoehtoihin.
2 vinkkiä ja hyvät rajailut moneen muuhun vinkkiin.
K. Tarvaisen soittoryhmä soitti voittokulkua räjäyttämällä ensimmäisen korttinsa vain _seitsemällä_ hypoteesilla. Sen jälkeen parin tiukan portin selvittäminen tuotti yhteensä kolme samanväristä korttia, ja saivat näin ensimmäisenä joukkueena codex 2 -vinkin. Eivät tiedä mitään muista suorista, mutta ovat selvästi löytäneet ketjun, jota jatkavat eteenpäin. Illan paras vuoro.
Tilanne:
K. Tarvainen 3
Manninen 5
(a.c.) Salmi 4
E. Hänninen 2
Jatketaan huomenna KLO 12 NUOKULLA.
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Re: Elokuun Suurpeli 2018 (VVKK, KKHH, PPPP)
UPDATE
Tervetuloa lukemaan kesän tähänasti tunnelmallisinta nuorten suurpeliä käsittelevää updatea.
Ensin rakenteesta
Pelin rakenne oli pohjimmiltaan korttipeli, mutta kortteja voittaessaan pelaajat huomasivat pieniä twistejä rakenteessa. Alkuvinkki (Codex 1) oli perinteinen korttipeli aloitus. Yleiskerrontaa käsittelevä alkuvinkki, jossa viittauksia eri suuntiin, joista saa kortteja. Kortteihin oli liitetty aina jokin väri, punainen, sininen tai vihreä. (Nerin linnake oli väritön kortti.) Aluksi värit menivät hieman ristiin, eikä ollut selkeästi todettavaa ketjua, vaan kortit viittasivat ristiin toisiinsa.
Sivumainintana myös vartijahahmosta lähtevä Trifaar-Traged ketju, joka oli DEAD END. Se kuitenkin toi enemmän värejä kerrallaan. Mitäkö niistä oli hyötyä?
Kun joukkue oli hankkinut - tavalla tai toisella - kolme samanväristä korttia, oli heillä oikeus lunastaa Codex 2, joka oli jälleen yleiskerrontaa, tarinoita toisiinsa nitovaa tekstiä. Tästä oli hyötyä useampaan hautaratkaisuun sekä kortin etenemiseen. Vastaavasti, kun joukkueilla oli kuusi samanväristä korttia, joukkue sai lunastaa Codex 3:n, joka jälleen kertoi eri ajasta nitoen ainakin osaa tarinoista ja haudoista yhteen.
Pelissä oli siis (muistaakseni) 24 eri korttia, joista 22 voitettiin. Eri joukkuella oli eri kortteja, kullakin ehkä keskimäärin 9-10.
Itse updateen
PERJANTAIN jäljiltä tilanne oli kutkuttava. "Mitenkähän ensyönä saa nukuttua" K. Tarvainen totesi lähtiessään illan viimeiseltä vuorolta. Sama painoi eittämättä myös pelinrakentajan levon määrää.
ALUKSI sekä team Manninen, team E. Hänninen että team K.Tarvainen lähtivät kaikki Neuvonantaja Etreqarin perään. Olihan hän kirjoittanut koko alkuvinkin. K.Tarvaisen joukkue oli tosin tehnyt yksityisvuoroilla perusteellista työtä, sillä joukkue oli tuhonnut viidelläkymmenellä hypoteesillaan kolme korttia kaikki samaan kohteeseen. Suora linjanveto kohti Etreqarin historiaa. He tiesivät jo lauantai-aamuna, että Etreqar oli nuorena ryöstänyt erityisen arvokkaan Hgnaavikauppalaivan, ja kiireessä kätkeneet sisällön jonnekin Uloyn rannikolle. He olivat myös yhden hypoteesin päässä seuraavaa korttia. Kolme samanväristä korttia oli myös tuonut heille arvokkaan illan ja aamun aikaa tutkia uutta runsastekstisempää Codex 2:sta. Heillä asetelmat oli kovat.
Manninen-Nyyssönen olivat kahdestaan paikalla, ja selvittivät aikansa Etreqarin historian tempauksia. Heillä oli yksityisvuoroilla hieno tarjotin, 5 eri vinkkiä, 1-2 vinkkiä jokaiseen kohteeseen. Selvästikin vartijavainu toimi kun Etreqaria päätettiin lähteä pelaamaan yhdestä ainoasta vinkistä huolimatta.
E. Hännisen joukkueella oli yksityisvuoroilta vain kaksi korttia, mutta he olivat lähestyneet laajinta valikoimaa eri kortteja. He myös olivat päivän alussa selkeästi Mannisen joukkuetta edellä etenemässä kohti Etreqarin historiaa, tempauksia Uloylla.
Kapteeni A. Hännisen ja V. Tarvaisen liityttyä Salmen ja T. Puustisen vahvuuteen oli päivän alussa ensin hieman organisointiongelmia. Kaksikko Puustinen-Salmi oli pelannut mainion yksityisvuoron, mutta seuraavana päivänä ei oikein tiedetty mitä pelata. Aluksi joukkue haroi hieman sekä sinistä että vihreää ketjua, ja päätyikin sitten hankkimaan värittömän Nerin linnakkeen kortin. He olivat kuitenkin yksityisvuorolla pedanneet jykevän etumatkan Rigexctixchin suunnalla - tämän suunnan aloitus oli vaikea, mutta Salmi-Puustinen olivat onnistuneet sen korteista kaivamaan.
Asetelma pysyi jonkin aikaa samana, kunnes pari Updatea myöhemmin tapahtui selkeä muutos. K. Tarvaisen jengi oli murskannut jälleen kolme korttia Etreqarin punaisesta ketjusta, ja muut olivat pahassa jumissa toisessa kortissa. Tiimit Manninen ja E. Hänninen päättivät yhtäaikaisesti vaihtaa kohdetta. Mannisella oli pieni etumatka, sillä he olivat hankkineet Qortrehin vihreästä ketjusta kortin tai kaksi jo aiemmin. Parin kortin etumatkalla Manninen jatkoi paukutusta Nyyssösen tulituen avulla, ja Neljän kaivoksen maan Egothaynin kautta päästiin pian ihmettelemään "Kukas tässä nyt on edes haudassa? Eihän meillä voi vielä olla kaikkia kortteja? Mitä me etsitään?"
E. Hännisen poppoo otti hämmennyksestä kaiken irti. Joukkue eteni todella varmasti ja nopeasti läpi Qortrehin ketjun, selvittäen Niarwutrahin ja Sgethfalin yhteydet keissiin. He eivät myöskään jääneet pahasti hämmennyksiin tilanteen kanssa. Suoraan lähdettin selvittämään puutarhurin kohtaloa. Kriittiseksi vuoroksi muodostui tilanne, kun joukkue onnistui selvittämään, mitä miehelle kävi. Vinkit olivat jääneet pohdintapaikalle.
Samalla kierroksella Rautahanska Manninen tuli viekas virne silmissään vuorolle. "Minä tiiän mitä on tapahtunu."
Esimerkillisesti kapteeni litanioi kaikki kohteeseen liittyvät avaimet. "Lohikäärme tappoi sen ja hauta on Nibuurdissa, koska siellä on hyvät viljelysmaat ja lohikäärme näkee hyvin aukiolle. Hauta on siellä kun se Niarwutrah anto sille ne patsaat." Hetken karttatulkinnan ja tähtäilyn jälkeen päästiin näppärään yhdeksikön teoriaan. Seuraavalla kierroksella Elsa tulee vinkkejä luettuaan kertomaan saman teorian. Yhden kierroksen ero kuitenkin oli liian ratkaiseva. 20 metriä oli hautapaikalle matkaa, kun Eevertti Nyyssönen tunnisti puunkappaleen päällyslaudaksi, ja hauta tyhjennettiin oitis kullan ja hopean muodostamista figuureista. Melko surkeana nelikko palasi nuokulle, kuitenkin puhelinvuoroja pitäen selvittäen viimein Etreqarin jumin.
A.Hännisen kvartetti rusikoi Rigexchtixchin kolmatta sinistä korttia aikansa, kunnes viimein survoivat ratkaisun. Adnehmnin keksittyään he nopeilla tehokkailla rajauksilla jatkoivat upseerin matkaa kohti koillista kolmen kuninkaan maata.
Tarvainen-Nyyssönen-Kiiski+puhelimen päässä illan myötä mukana pelannut Sikström olivat löytäneet hyvänpäiväntutun: perustelumuuri. Korttianalyysi oli tuottanut selkeän ajatuksen ja hyvin tarkkaan spesifioidun paikan, mistä kätkö löytyy - pohjoinen hiekkaranta, Freigenistä itään, ei Aur-Ganathan näkyvyydellä... Mutta kummalla puolla Aur-Ganathaa, ja miksi? Simppeliltä tuntuva ja looginen päättelytehtävä vaati koko tarinan läpikäymistä ja sisäistämistä. Edestakaisin aikajanalla hyppivät kortit sekoittivat pakkaa entisestään. Kun joukkue kuuli E. Hännisen lähteneen heidän perään, he päättivät käydä henkilön tarinan alusta loppuun. Ja se tuotti tulosta. Hetken tapahtumia ylös kirjattuaan asia valkeni heille: Jos Etreqar on Neriltä lähdettyään käynyt Aur-Ganathassa tuopilla, olisi hyvin loogista, että Aur-Ganatha on matkan varrella. Kätkön on siis oltava kauempana kuin Aur-Ganatha. Tämän yhdistettyään vanhoihin spesifiointeihin ja maastossa esitettyihin maastotarkentaviin hypoihin, pian hämärtyvässä syysillassa Uloyn hiekkarannassa, risukon keskellä, solinan säestäessä ROGO-huutoa raotettiin kammio ammolleen. Vartija-kätkö oli ratkaistu.
Hänninen-Tarvainen-Salmi-Puustinen oli tällä aikaa kaikessa rauhassa, mutta kuitenkin hirveillä tehoilla mätkineet pronssikohteen kortit kyljelleen. Hetken katon narinaa pohdittuaan joukkue kuitenkin antoi taas terävien hypojen ja yhdistelyjen tehdä tulosta, ja kierrosta myöhemmin joukkue tuli käytännössä oikean teorian kanssa vuorolle. Maastossa joukkue piti puhelinvuoroa ja kuvaili löytämiään suurkiviä, mikä näistä olisi Kalmankallio, jonka juurella hauta sijaitsi? Pian taustalta kuului vaimea "Se on tässä, tässä on juuri oikea kulma eteläpuolella. Ja näyttää siltä että on kaivettu." Vuoro loppui, mutta pelinrakentaja tahtoi kuulla pelin päättävän ROGO-huudon. parikymmentä sekuntia myöhemmin toive toteutui.
Tunnelma oli sanoinkuvaamattoman upea koko illan, ja erityisesti pelin päätteeksi. Oli upea hetki, kun joukkueet asettuivat pyytämättä pelinrakentajan pöydän ympärille hiljaisuudessa istumaan. Hetken ihmeteltyäni tilannetta, tajusin, että pelaajat haluavat kuulla koko tarinan. Oli otettu olo.
Tämän jälkeen siirryttiin keittiön puolelle ihailemaan patsaista, ja miettimään valintoja. Muutama haudassa kolhun kokenut siirtyi korjaukseen, mutta pääasaissa patsaat saivat saman tien kodin.
K. Tarvaisen poppoossa oli upea nähdä kokoajan jatkuva iloinen mieli, ja kuitenkin pieni hampaat irvessä voitontahtoinen pelaaminen. Myös Toni Kiiskin ensikertalaisuus hälveni jo yksityisvuoroilla. Mies pääsi todella nopeasti juttuun mukaan, ja keksi välillä täsmällisiä oikeita ratkaisuja kortteihin.
Mannisessa näkyi rautainen voitontahto ja kokemus, pelit pelataan loppuun asti, samalla kun Nyyssönen tutki ja pohti jatkuvasti yhteyksiä ja vinkkejä, hauska dynamiikka.
E. Hännisen kipparoima ryhmä osoitti innokkaan pelaamisen mukana myös rentoutta, N. Kiiski otti loppusuoralla tehtäväkseen tulla vuoroille joka kerta uutena hahmona. Erityisen riemastuttavaa oli nähdä hemaiseva Torsti, luultavasti 20-luvun rautatieasematyöntekijä Juuhan, sekä jonkin sortin heimopillillä kikkaileva nimettömäksi jäänyt kaveri.
A.Hännisen tiimissä oli puolestaan ilo nähdä jokaisen joukkueen jäsenen melko tasamääräistä osallistumista, kukin toki nousi esille eri vaiheissa. Yhteistyö toi varman patsaan kotiin.
PS. Oikeat teoriat ja koko ympäröivä tarina ja tapahtumasarja tulee myöhemmin. Pelimateriaali kuitenkin ohessa.
Kiitos seniorit! Oli upeaa päästä pitämään noin suurelle ja innokkaalle ryhmälle suurpeli! Tahdon kiittää tunnelmasta ja meiningistä, tuo mieleen omat juniori-/seniorikaudet, vaikkei niistä vielä niin montaa vuotta olekaan. Toivottavasti saan peluuttaa teille myös jatkossa!
Onnea voittajille, erityisesti uusille voittajille, Immonen ja Kiiski!
Kiitän ja kuittaan. Kiitos!
Tervetuloa lukemaan kesän tähänasti tunnelmallisinta nuorten suurpeliä käsittelevää updatea.
Ensin rakenteesta
Pelin rakenne oli pohjimmiltaan korttipeli, mutta kortteja voittaessaan pelaajat huomasivat pieniä twistejä rakenteessa. Alkuvinkki (Codex 1) oli perinteinen korttipeli aloitus. Yleiskerrontaa käsittelevä alkuvinkki, jossa viittauksia eri suuntiin, joista saa kortteja. Kortteihin oli liitetty aina jokin väri, punainen, sininen tai vihreä. (Nerin linnake oli väritön kortti.) Aluksi värit menivät hieman ristiin, eikä ollut selkeästi todettavaa ketjua, vaan kortit viittasivat ristiin toisiinsa.
Sivumainintana myös vartijahahmosta lähtevä Trifaar-Traged ketju, joka oli DEAD END. Se kuitenkin toi enemmän värejä kerrallaan. Mitäkö niistä oli hyötyä?
Kun joukkue oli hankkinut - tavalla tai toisella - kolme samanväristä korttia, oli heillä oikeus lunastaa Codex 2, joka oli jälleen yleiskerrontaa, tarinoita toisiinsa nitovaa tekstiä. Tästä oli hyötyä useampaan hautaratkaisuun sekä kortin etenemiseen. Vastaavasti, kun joukkueilla oli kuusi samanväristä korttia, joukkue sai lunastaa Codex 3:n, joka jälleen kertoi eri ajasta nitoen ainakin osaa tarinoista ja haudoista yhteen.
Pelissä oli siis (muistaakseni) 24 eri korttia, joista 22 voitettiin. Eri joukkuella oli eri kortteja, kullakin ehkä keskimäärin 9-10.
Itse updateen
PERJANTAIN jäljiltä tilanne oli kutkuttava. "Mitenkähän ensyönä saa nukuttua" K. Tarvainen totesi lähtiessään illan viimeiseltä vuorolta. Sama painoi eittämättä myös pelinrakentajan levon määrää.
ALUKSI sekä team Manninen, team E. Hänninen että team K.Tarvainen lähtivät kaikki Neuvonantaja Etreqarin perään. Olihan hän kirjoittanut koko alkuvinkin. K.Tarvaisen joukkue oli tosin tehnyt yksityisvuoroilla perusteellista työtä, sillä joukkue oli tuhonnut viidelläkymmenellä hypoteesillaan kolme korttia kaikki samaan kohteeseen. Suora linjanveto kohti Etreqarin historiaa. He tiesivät jo lauantai-aamuna, että Etreqar oli nuorena ryöstänyt erityisen arvokkaan Hgnaavikauppalaivan, ja kiireessä kätkeneet sisällön jonnekin Uloyn rannikolle. He olivat myös yhden hypoteesin päässä seuraavaa korttia. Kolme samanväristä korttia oli myös tuonut heille arvokkaan illan ja aamun aikaa tutkia uutta runsastekstisempää Codex 2:sta. Heillä asetelmat oli kovat.
Manninen-Nyyssönen olivat kahdestaan paikalla, ja selvittivät aikansa Etreqarin historian tempauksia. Heillä oli yksityisvuoroilla hieno tarjotin, 5 eri vinkkiä, 1-2 vinkkiä jokaiseen kohteeseen. Selvästikin vartijavainu toimi kun Etreqaria päätettiin lähteä pelaamaan yhdestä ainoasta vinkistä huolimatta.
E. Hännisen joukkueella oli yksityisvuoroilta vain kaksi korttia, mutta he olivat lähestyneet laajinta valikoimaa eri kortteja. He myös olivat päivän alussa selkeästi Mannisen joukkuetta edellä etenemässä kohti Etreqarin historiaa, tempauksia Uloylla.
Kapteeni A. Hännisen ja V. Tarvaisen liityttyä Salmen ja T. Puustisen vahvuuteen oli päivän alussa ensin hieman organisointiongelmia. Kaksikko Puustinen-Salmi oli pelannut mainion yksityisvuoron, mutta seuraavana päivänä ei oikein tiedetty mitä pelata. Aluksi joukkue haroi hieman sekä sinistä että vihreää ketjua, ja päätyikin sitten hankkimaan värittömän Nerin linnakkeen kortin. He olivat kuitenkin yksityisvuorolla pedanneet jykevän etumatkan Rigexctixchin suunnalla - tämän suunnan aloitus oli vaikea, mutta Salmi-Puustinen olivat onnistuneet sen korteista kaivamaan.
Asetelma pysyi jonkin aikaa samana, kunnes pari Updatea myöhemmin tapahtui selkeä muutos. K. Tarvaisen jengi oli murskannut jälleen kolme korttia Etreqarin punaisesta ketjusta, ja muut olivat pahassa jumissa toisessa kortissa. Tiimit Manninen ja E. Hänninen päättivät yhtäaikaisesti vaihtaa kohdetta. Mannisella oli pieni etumatka, sillä he olivat hankkineet Qortrehin vihreästä ketjusta kortin tai kaksi jo aiemmin. Parin kortin etumatkalla Manninen jatkoi paukutusta Nyyssösen tulituen avulla, ja Neljän kaivoksen maan Egothaynin kautta päästiin pian ihmettelemään "Kukas tässä nyt on edes haudassa? Eihän meillä voi vielä olla kaikkia kortteja? Mitä me etsitään?"
E. Hännisen poppoo otti hämmennyksestä kaiken irti. Joukkue eteni todella varmasti ja nopeasti läpi Qortrehin ketjun, selvittäen Niarwutrahin ja Sgethfalin yhteydet keissiin. He eivät myöskään jääneet pahasti hämmennyksiin tilanteen kanssa. Suoraan lähdettin selvittämään puutarhurin kohtaloa. Kriittiseksi vuoroksi muodostui tilanne, kun joukkue onnistui selvittämään, mitä miehelle kävi. Vinkit olivat jääneet pohdintapaikalle.
Samalla kierroksella Rautahanska Manninen tuli viekas virne silmissään vuorolle. "Minä tiiän mitä on tapahtunu."
Esimerkillisesti kapteeni litanioi kaikki kohteeseen liittyvät avaimet. "Lohikäärme tappoi sen ja hauta on Nibuurdissa, koska siellä on hyvät viljelysmaat ja lohikäärme näkee hyvin aukiolle. Hauta on siellä kun se Niarwutrah anto sille ne patsaat." Hetken karttatulkinnan ja tähtäilyn jälkeen päästiin näppärään yhdeksikön teoriaan. Seuraavalla kierroksella Elsa tulee vinkkejä luettuaan kertomaan saman teorian. Yhden kierroksen ero kuitenkin oli liian ratkaiseva. 20 metriä oli hautapaikalle matkaa, kun Eevertti Nyyssönen tunnisti puunkappaleen päällyslaudaksi, ja hauta tyhjennettiin oitis kullan ja hopean muodostamista figuureista. Melko surkeana nelikko palasi nuokulle, kuitenkin puhelinvuoroja pitäen selvittäen viimein Etreqarin jumin.
A.Hännisen kvartetti rusikoi Rigexchtixchin kolmatta sinistä korttia aikansa, kunnes viimein survoivat ratkaisun. Adnehmnin keksittyään he nopeilla tehokkailla rajauksilla jatkoivat upseerin matkaa kohti koillista kolmen kuninkaan maata.
Tarvainen-Nyyssönen-Kiiski+puhelimen päässä illan myötä mukana pelannut Sikström olivat löytäneet hyvänpäiväntutun: perustelumuuri. Korttianalyysi oli tuottanut selkeän ajatuksen ja hyvin tarkkaan spesifioidun paikan, mistä kätkö löytyy - pohjoinen hiekkaranta, Freigenistä itään, ei Aur-Ganathan näkyvyydellä... Mutta kummalla puolla Aur-Ganathaa, ja miksi? Simppeliltä tuntuva ja looginen päättelytehtävä vaati koko tarinan läpikäymistä ja sisäistämistä. Edestakaisin aikajanalla hyppivät kortit sekoittivat pakkaa entisestään. Kun joukkue kuuli E. Hännisen lähteneen heidän perään, he päättivät käydä henkilön tarinan alusta loppuun. Ja se tuotti tulosta. Hetken tapahtumia ylös kirjattuaan asia valkeni heille: Jos Etreqar on Neriltä lähdettyään käynyt Aur-Ganathassa tuopilla, olisi hyvin loogista, että Aur-Ganatha on matkan varrella. Kätkön on siis oltava kauempana kuin Aur-Ganatha. Tämän yhdistettyään vanhoihin spesifiointeihin ja maastossa esitettyihin maastotarkentaviin hypoihin, pian hämärtyvässä syysillassa Uloyn hiekkarannassa, risukon keskellä, solinan säestäessä ROGO-huutoa raotettiin kammio ammolleen. Vartija-kätkö oli ratkaistu.
Hänninen-Tarvainen-Salmi-Puustinen oli tällä aikaa kaikessa rauhassa, mutta kuitenkin hirveillä tehoilla mätkineet pronssikohteen kortit kyljelleen. Hetken katon narinaa pohdittuaan joukkue kuitenkin antoi taas terävien hypojen ja yhdistelyjen tehdä tulosta, ja kierrosta myöhemmin joukkue tuli käytännössä oikean teorian kanssa vuorolle. Maastossa joukkue piti puhelinvuoroa ja kuvaili löytämiään suurkiviä, mikä näistä olisi Kalmankallio, jonka juurella hauta sijaitsi? Pian taustalta kuului vaimea "Se on tässä, tässä on juuri oikea kulma eteläpuolella. Ja näyttää siltä että on kaivettu." Vuoro loppui, mutta pelinrakentaja tahtoi kuulla pelin päättävän ROGO-huudon. parikymmentä sekuntia myöhemmin toive toteutui.
Tunnelma oli sanoinkuvaamattoman upea koko illan, ja erityisesti pelin päätteeksi. Oli upea hetki, kun joukkueet asettuivat pyytämättä pelinrakentajan pöydän ympärille hiljaisuudessa istumaan. Hetken ihmeteltyäni tilannetta, tajusin, että pelaajat haluavat kuulla koko tarinan. Oli otettu olo.
Tämän jälkeen siirryttiin keittiön puolelle ihailemaan patsaista, ja miettimään valintoja. Muutama haudassa kolhun kokenut siirtyi korjaukseen, mutta pääasaissa patsaat saivat saman tien kodin.
K. Tarvaisen poppoossa oli upea nähdä kokoajan jatkuva iloinen mieli, ja kuitenkin pieni hampaat irvessä voitontahtoinen pelaaminen. Myös Toni Kiiskin ensikertalaisuus hälveni jo yksityisvuoroilla. Mies pääsi todella nopeasti juttuun mukaan, ja keksi välillä täsmällisiä oikeita ratkaisuja kortteihin.
Mannisessa näkyi rautainen voitontahto ja kokemus, pelit pelataan loppuun asti, samalla kun Nyyssönen tutki ja pohti jatkuvasti yhteyksiä ja vinkkejä, hauska dynamiikka.
E. Hännisen kipparoima ryhmä osoitti innokkaan pelaamisen mukana myös rentoutta, N. Kiiski otti loppusuoralla tehtäväkseen tulla vuoroille joka kerta uutena hahmona. Erityisen riemastuttavaa oli nähdä hemaiseva Torsti, luultavasti 20-luvun rautatieasematyöntekijä Juuhan, sekä jonkin sortin heimopillillä kikkaileva nimettömäksi jäänyt kaveri.
A.Hännisen tiimissä oli puolestaan ilo nähdä jokaisen joukkueen jäsenen melko tasamääräistä osallistumista, kukin toki nousi esille eri vaiheissa. Yhteistyö toi varman patsaan kotiin.
PS. Oikeat teoriat ja koko ympäröivä tarina ja tapahtumasarja tulee myöhemmin. Pelimateriaali kuitenkin ohessa.
Kiitos seniorit! Oli upeaa päästä pitämään noin suurelle ja innokkaalle ryhmälle suurpeli! Tahdon kiittää tunnelmasta ja meiningistä, tuo mieleen omat juniori-/seniorikaudet, vaikkei niistä vielä niin montaa vuotta olekaan. Toivottavasti saan peluuttaa teille myös jatkossa!
Onnea voittajille, erityisesti uusille voittajille, Immonen ja Kiiski!
Kiitän ja kuittaan. Kiitos!
- Liitteet
-
- Tulostukset.pdf
- (1 MiB) Tiedosto ladattu 275 kertaa
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard
-
- Forumin Warutrah
- Viestit: 205
- Liittynyt: 22.09.2012, 15:03
Re: Elokuun Suurpeli 2018 (VVKK, KKHH, PPPP)
Tätä pyydeltiin joskus aiemmin. Nuorten ikäluokan elokuun suurpelin koko tarina! Vaatisi suurta työtä keskittyä paljon kirjalliseen miellyttävyyteen, joten vedän vain tasapaksusti (ja varmasti aivan liian pitkästi) tarinan – melko kronologisesti läpi, ja ehkä lopuksi kerron myös hautojen oikeat ratkaisut ratkaisulogiikoineen.
(Teen tämän nyt junassa ulkomuistista ilman RAROa tai Traixtia, tai pelimateriaalia, joten muutamia asiavirheitä ja vuosilukuhäröjä saattaa ilmetä. Korjailen myöhemmin)
(Teen tämän nyt junassa ulkomuistista ilman RAROa tai Traixtia, tai pelimateriaalia, joten muutamia asiavirheitä ja vuosilukuhäröjä saattaa ilmetä. Korjailen myöhemmin)
- Liitteet
-
- Suurpeli-kontekstitarinat.docx
- (18.1 KiB) Tiedosto ladattu 246 kertaa
”Tämähän on hyvin paketissa.”
-Staurmsgard
-Staurmsgard