Kauden päätöspelit 2016 PPP(P), KK(K)

Forumin Warutrah
Viestit: 205
Liittynyt: 22.09.2012, 15:03

Kauden päätöspelit 2016 PPP(P), KK(K)

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Kohteet: Lawaihr PPP(P) ja Wrekthol KK(K)
Pelialue: 3km (Fragum ja lähialueet)
Pelinrakentaja: Kari Ylönen
Apupelinrakentaja: Artturi Piltonen
”Tämähän on hyvin paketissa.”

-Staurmsgard
Forumin Warutrah
Viestit: 205
Liittynyt: 22.09.2012, 15:03

Re: Kauden päätöspelit 2016 PPP(P), KK(K)

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Juniorimestaruus on nyt lyöty lukkoon, ja on aika pienelle kertaukselle torstai-illan kuohuvista tapahtumista.

PPP(P) peli oli ymmärtääkseni ikäluokan ensimmäinen porttipeli. Alun ihmettelyn ja kokeilun jälkeen jokaisessa tiimissä alkoi tulla hypoja sen verran kovalla tykityksellä että oli pelinrakentajankin vaikea välillä pysyä mukana. Erityisen kovaa konekiväärin laulantaa tarjosi E. Hänninen, joka varsin tylysti hyötykäytti rajattomien hypoteesien suomaa turvaa, jolloin tiimi saattoi neljän minuutin vuorolla käyttää jopa 50-60 hypoteesia.

Pronssikohteessa jokainen joukkue sai vuorollaan useamman portin auki kerrallaan, mutta Team Nyyssösen suorittama viimeisen portin nopea avaus sai antoi heille pienen etumatkan muihin nähden. Ainakin osa muistakin joukkueista pääsi myös täyteen viiden lisävinkin sarjaan mukaan, mutta kapteeni Nyyssösen ohjastama jengi onnistui kokoamaan vinkkien suolan heti seuraavalla vuorolla paikantaen hartaan Lawaihrin ensimmäisen kotipaikan Staurmsgardin kulmalta. Hetkeä myöhemmin ROGO! kaikui kolmen kuninkaan maassa, kun jumalpatsaita pelastettiin mullan seasta hyllyille.

Kultakohteeseen siirryttäessä oli hauska huomata, että vielä oli mahdollisuus neljään eri mestariin. Siirryttiin siis neljään tiimiin. Oli myös mahdollista saada kolmen henkilön jaettu mestaruus, ja ensimmäinen naispuolinen mestari.

KK(K) kohde oli myöskin porttipeli, mutta pelinrakentajan helpotukseksi päätettiin asettaa hypoteesiraja. Vuorot toimivat siis 3min/15hypoa, joka on myöskin melko kova tahti.

Jokainen joukkue oli jo selvästikin ymmärtänyt, mistä hypoteeseissa on kyse, ja kuinka niitä portteihin käytetään. Syvempi ymmärrys tietenkin tulee kokemuksella.

Oli ilo havaita, että ainakin lähes kaikilla joukkueilla oli monessa vaiheessa muistiinpanoja, mikä tarkoittaa paljon tehokkaampaa pelaamista kuin ilman muistiinpanoja.

Kultakohteessa pelityyli-erot näkyivät hieman räikeämmin kuin edellisessä. Ääritapauksina mainittakoon Hänninen-Nyyssönen kaksikon "Heitetäänkaikkihypoteesitminuutissajalähdetäänpois" -taktiikka oli taktiikoista nopeatempoisin, ja muistiinpanojen avulla tämänkin oli mahdollista sujua melko organisoidusti. Toisessa laidassa oli Atte Hännisen kipparoima kolmikko, joka käytti vuorollaan keksimäärin neljä hypoteesia viidestätoista, mutta saavutti niillä yleensä vinkin, eli nopeus oli samaa luokkaa niiden kanssa, jotka käyttivät kaikki hypoteesit.

Illan hämärtyessä sysimustaksi pimeydeksi kultakohteen vinkit sai jokainen joukkue haltuun, ja päästiin pelin vaikeampaan puoliskoon -> missä hauta?

Mar-Ultronin valtauksen palapelin kaikki osat alkoivat olla kaikilla hallussa, mutta kuka keksii mikä pala kuuluu mihinkin? Mikä ihmeen kukkula? Missä Gyrmor?

Jokainen joukkue kävi välillä lähempänä vastausta, ja eksyivät sitten väärälle puolelle Mar-Ultronia. Ensimmäinen kirkas valonpilkahdus silmäkulmassa oli huomattavissa, kun Haukka-Pursiainen-Sikström keksi yhdistää kukkulan valloituksen syyksi ruoka-ja varustevaunujen kulun eston, jolloin päästiin kahdeksikon teoriaan. Seuraavalla kierroksella tapahtui, kun ensin myös Nyyssönen-Hänninen saivat kahdeksikon (tämä ei siis vielä oikeuttanut kaivuulupaa), Team Hänninen otti kahdeksikon, ja Team Haukka niittasi vielä oman kymppinsä tuoden esille täydet perustelut liittyen taktisiin asetelmiin Mar-Ultronin valtauksessa, ja jopa täysin oikean paikan Mar-Ultronilta kuvatusta kuvasta. Team Manninen oli myös lähellä ratkaisua, mutta eksyminen Oiraan ja pelialueen ulkopuolelle Nraxin kukkulajonolle. Uuden mestariehdokkaan kapteeni Mannisen johtama tiimi kantoi mukanaan kuitenkin lähes koko ajan innokkuuden, ja ensikertalaiseksi uskomattoman hyvin pärjännyt sir Mela toi myös hyviä ideoita mukaan. Varustekuljetusten syvin olemus ja kukkulan valtaamisen syy ja sen taktiset edut jäivät kuitenkin tiimiltä aikarajan sisällä hämärän peittoon.

Paikalla olleiden Sir Haukan ja Sir Sikströmin päästyä maastoon ei kummempia hetkiä päällyslaudan löytöön kestänyt, vaan kullat nappastiin taskuun ja mestaruutta lähdettiin juhlistamaan.

Onneksi olkoon voittajille ja kiitos kaikille osallistumisesta, oli todella mukavaa pitää teille peli! Innostuneisuus tarttuu, ja rento meininki oli jees! Ensi vuonna jatketaan, toivottavasti pääsen hautaamaan teille lisää pronssia, hopeaa ja kultaa!
”Tämähän on hyvin paketissa.”

-Staurmsgard
Vastaa Viestiin